کالای تجربی و اعتیاد عقلایی_ویژگی کالاهای فرهنگی و هنری

از مهمترین ویژگی های کالاهای مرهنگی و هنری، تجربی بودن آنهاست؛ به این معنی که، فردی که از این کالا تا به حال استفاده نکرده است، تمایلی به استفاده از آن هم ندارد. اما با هربار تجربه مصرف، لذت استفاده از آن را می‌فهمد و همین درک لذت باعث میشود، هربار لذت بیشتری حاصل شود و در نتیجه ترجیحات مصرفی برای آن بیشتر شود. درواقع ترجیحات مصرف با مصرف آن شکل میگیرد و رشد میکند. این ویژگی در تمام کلاهای فرهنگی و هنری وجود دارد، ولی نه به یک میزان.

نتیجه تجربی بودن کالاهای فرهنگی و هنری، ایجاد اعتیاد عقلایی است.

طبق قانون نزولی بودن مطلوبیت نهایی، وقتی افراد از یک کالای مشخص، واحدهای پیاپی و در بازه‌ی زمانی مشخص و محدود استفاده میکنند، مطلوبیتی که از واحد بعدی مصرف به دست می‌آید، مرتباً کاهش پیدا میکند.

این قانون در مورد کالاهایی که مصرفشان اعتیادآور است صدق نمیکند، چرا که با هربار مصرف، هم تمایل برای مصرف واحد بعدی بیشتر میشود(اشتیاق به مصرف) و هم درخواست مقدار بیشتری برای مصرف دارند(مقدار مصرف). پس، مطلوبیت نهایی برای هر کالایی که اعتیادآور باشد صعودی است. اما به این اعتیاد عقلایی گفته میشود، چون، اثرات مخرب اعتیاد را ندارد و مصرف فرهنگ و هنر همواره پیامد خارجی مثبت دارد.

 

تهیه و تنظیم: ستاره هراتیان_دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد فرهنگ و هنر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا